תחרויות אופניים בבית היערן סקירה הסטורית

בימים אלו אנו עומדים לפני התחרות הבינלאומית הראשונה בבית היערן שתתקיים ב 5 ליוני ותהווה פרומו לאליפות ישראל שתערך על אותו מסלול בחודש יולי השנה. לאחר שבמהלך העשור האחרון התקיימו בבית היערן עשרות תחרויות אופני הרים דבר שהפך את התחרות הבאה למובנת מאליה למרות שאין זה כך. ברשימה זו אנסה לשפוך אור על המהלכים שנעשו כדי לאפשר את התחרויות.

אזור בית היערן נמצא תחת אחריות רשות הטבע והגנים ומורכב משטחי גן לאומי הנושקים לשמורת טבע. המדיניות המוצהרת של רשות הטבע והגנים מתייחסת לאופניים ככלי רכב ועל כן הרכיבה בשבילי טיול או בסינגלים אסורה.

עד שנת 2003 תחרויות אופני הרים של איגוד האופניים אורגנו ברובן על ידי חברת צימוק כמפיק מטעם איגוד האופניים. במהלך שנה זו התגבשה תכנית להעביר את ניהול תחרויות האופניים לידי המועדונים ולייסד את המפעל שנקרא לאורך שנים “ליגת מועדונים”.

בשלב זה פניתי למנהל פארק הכרמל על מנת לקבל אישור לארגון תחרות. בלשון המעטה אציין כי התגובה לא היתה חיובית ולבבית. באמצעות היכרות אישית של רוכב בקבוצה עם סגן מנהל הרשות ולאחר חלופת מכתבים ופגישות הוסכם כי נקיים שתי תחרויות פיילוט בשנת 2004 על מנת לבחון את הנושא.

שתי התחרויות הוכתרו כהצלחה ובפגישת הסיכום הוחלט לשמר את הסטטוס קוו מתוך מטרה עתידית להכריז על אזור זה כאזור מורשה לאופניים ולאכוף את החוק נגד רכיבה בשבילי טיול רגליים.

בשנים 2005 ו 2006  התקיימו במקום תחרויות במתכונת דומה ותוך כדי כך התבסס האופי הייחודי של המקום המאפשר מסלולים דמויי תלתן המאפשרים לצופים לעקוב אחר התפתחות המרוץ משטח הכינוס.

בשנת 2006 חברת שביל נט הוציאה מפה שתיעדה את מסלולי הרכיבה בכרמל בכלל ובבית היערן בפרט.

החל משנת 2007 החלטתי לייחד את התחרויות במקום לטובת הרוכבים הצעירים ולשים אותם במרכז האירוע. כך נוסד המפעל “ליגה למצויינות לילדים ונוער”, במסגרת הזו ניסינו לקיים תחרויות בימי אמצע השבוע בשעות אחר הצהרים. במקביל עברו במקום מסלולי מרתון הכרמל.

בשנים 2010 ו 2014 נערכו במקום אליפויות ישראל שבהן התקיים מאבק איתנים בין רותם ישי (מנצח ב 2010) ושלומי חיימי (מנצח ב 2014).

בשנים אלו השתנתה לטובה גישתו של מנהל פארק הכרמל לפעילות האופניים בכרמל בכלל ובבית היערן בפרט. בשנה שעברה הוא סיים את תפקידו ומחליפו התקשה להמשיך ולקיים את ההבנות שהושגו במהלך השנים בעיקר בגלל תקנות הרטג שלא השתנו למרות הפעילות הנרחבת בבניית מסלולי אופניים ביערות קקל.

במהלך החודשים מרץ ואפריל התקיימו מספר פגישות ביני לבין מנהל הפארק ומנהל המחוז שבסיכומם קיבלתי אישור להמשך הפעילות התחרותית בבית היערן ובנוסף הוצהרה הכוונה להכשיר את השבילים ולסמנם.

אני מזמין את הרוכבים ליטול חלק בתחרויות הקרובות ואת הקהל לבוא ולצפות בתחרויות מרתקות המאפשרות נקודות צפייה אסטרטגיות בשטח הכינוס ובקרבתו.10295265_561533587295473_2571718798772392652_o

Comments are closed